HR-managers kunnen naast de
gratis database van de VDAB voor arbeiders en bedienden ook gebruik maken van
een gratis database van freelance medewerkers voor de opvulling van tijdelijke
werkpieken of projecten.
De database van freelance
medewerkers is speciaal bedoeld voor HR en marketingafdelingen. Vandaag maken
er al meer dan 1.500 bedrijven gebruik van en werden er al meer dan 3.500
freelance jobs via het netwerk naar de kandidaten verstuurd.
“Het succes van de freelance
database die vooral door HR medewerkers gebruikt wordt, ligt hem in het
eenvoudig gebruik”, meent Freelancenetwork.
Elke personeelsdirecteur die
een werkpiek heeft, een zieke collega dringend wil vervangen of dringend iemand
moet zoeken voor een tijdelijk project, kan van de database gebruik maken.
Vroeger belde men een
interimkantoor, die dan eigenlijk voor de klant in hun eigen database de
kandidaten ging selecteren en aanschrijven.
Vandaag, dankzij internet,
kunnen de HR medewerkers zelf de snel inzetbare medewerkers gaan zoeken en
aanschrijven.
Gelijkenissen tussen de database van freelancers en werken met een
interimkantoor.
1. Zowel de freelance medewerker als het interimkantoor stuurt een
factuur voor de geleverde prestaties
2. De werkgever of opdrachtgever heeft zelf geen extra administratie
(dimona-aangiftes)
3. Je richt je in eerste instantie op snel inzetbaar personeel
4. Je rekent op flexibiliteit
Verschilpunten tussen de database van freelancers en werken met een
interimkantoor.
- Je betaalt rechtstreeks aan de freelancers een afgesproken bedrag.
- Je betaalt geen coƫfficient bovenop het brutoloon.
- Je kunt de freelancer achteraf rechtstreeks bellen voor nieuwe opdrachten
- Je doet als HR verantwoordelijke zelf de werving en selectie. Er is geen extra tussenpersoon die kandidaten filtert of selecteert.
- Freelance medewerkers dromen niet in stilte van een verlenging met optie vast
Freelancers voor alle afdelingen.
De database van freelancers
wordt door alle afdelingen gebruikt die met budgetten werken.
Zo doet HR er een beroep op
als zij tijdelijk werk hebben en de werving & selectie doen voor alle
afdelingen van het bedrijf.
Maar ook marketing afdelingen
mailen de freelancers uit de database als ze een grafisch vormgever,
copywriter, vertaler, hostess of webdesigner zoeken.
Voor IT is de site
interessant als zij een freelance informaticus zoeken.
Wat maakt werken met freelancers zo uniek?
HR- en marketingafdelingen
die een keer met een freelancer gewerkt hebben, merken op dat het profiel van
de doorsnee freelancer anders is dan dat van een interimaris.
Zo zijn freelancers doorgaans
iets ouder (30+) en kunnen zij makkelijk verbanden leggen dankzij hun
ervaringen bij meerdere bedrijven. Het zijn ook medewerkers die veel informatie
en kennis delen.
Belangrijk is dat velen
beschikbaar zijn op oproep en van hun flexibiliteit echt een troef maken.
Hoe als HR medewerker de database van freelancers gebruiken?
Is het je eerste bezoek aan
de site, dan kun je direct klikken op ‘zoek profielen’ en daar in de database
je selecties maken op functie en regio. Vervolgens kun je direct je boodschap
en je contactgegevens naar de freelancers toesturen.
Je krijgt vervolgens
automatisch een paswoord toegestuurd. Je bericht wordt na goedkeuring naar de
freelancers toegestuurd.
Ben je al geregistreerd, dan
klik je ook op ‘vind freelancer’ en vervolgens op ‘inloggen’. Daarna kun je
klikken op ‘zoek profielen’.
No comments:
Post a Comment