Friday, April 4, 2014

Naast gratis database VDAB krijgt HR nu database van freelance Hr medewerkers

HR-managers kunnen naast de gratis database van de VDAB voor arbeiders en bedienden ook gebruik maken van een gratis database van freelance medewerkers voor de opvulling van tijdelijke werkpieken of projecten.

De database van freelance medewerkers is speciaal bedoeld voor HR en marketingafdelingen. Vandaag maken er al meer dan 1.500 bedrijven gebruik van en werden er al meer dan 3.500 freelance jobs via het netwerk naar de kandidaten verstuurd.

“Het succes van de freelance database die vooral door HR medewerkers gebruikt wordt, ligt hem in het eenvoudig gebruik”, meent Freelancenetwork.

Elke personeelsdirecteur die een werkpiek heeft, een zieke collega dringend wil vervangen of dringend iemand moet zoeken voor een tijdelijk project, kan van de database gebruik maken.

Vroeger belde men een interimkantoor, die dan eigenlijk voor de klant in hun eigen database de kandidaten ging selecteren en aanschrijven.

Vandaag, dankzij internet, kunnen de HR medewerkers zelf de snel inzetbare medewerkers gaan zoeken en aanschrijven. 

Gelijkenissen tussen de database van freelancers en werken met een interimkantoor.

1.   Zowel de freelance medewerker als het interimkantoor stuurt een factuur voor de geleverde prestaties
2.   De werkgever of opdrachtgever heeft zelf geen extra administratie (dimona-aangiftes)
3.   Je richt je in eerste instantie op snel inzetbaar personeel
4.   Je rekent op flexibiliteit

Verschilpunten tussen de database van freelancers en werken met een interimkantoor.
  1.    Je betaalt rechtstreeks aan de freelancers een afgesproken bedrag.
  2.    Je betaalt geen coĆ«fficient bovenop het brutoloon.
  3.    Je kunt de freelancer achteraf rechtstreeks bellen voor nieuwe opdrachten
  4.    Je doet als HR verantwoordelijke zelf de werving en selectie. Er is geen extra tussenpersoon die kandidaten filtert of selecteert.
  5.    Freelance medewerkers dromen niet in stilte van een verlenging met optie vast
Freelancers voor alle afdelingen.

De database van freelancers wordt door alle afdelingen gebruikt die met budgetten werken.

Zo doet HR er een beroep op als zij tijdelijk werk hebben en de werving & selectie doen voor alle afdelingen van het bedrijf.

Maar ook marketing afdelingen mailen de freelancers uit de database als ze een grafisch vormgever, copywriter, vertaler, hostess of webdesigner zoeken.

Voor IT is de site interessant als zij een freelance informaticus zoeken.

Wat maakt werken met freelancers zo uniek?

HR- en marketingafdelingen die een keer met een freelancer gewerkt hebben, merken op dat het profiel van de doorsnee freelancer anders is dan dat van een interimaris.

Zo zijn freelancers doorgaans iets ouder (30+) en kunnen zij makkelijk verbanden leggen dankzij hun ervaringen bij meerdere bedrijven. Het zijn ook medewerkers die veel informatie en kennis delen.

Belangrijk is dat velen beschikbaar zijn op oproep en van hun flexibiliteit echt een troef maken.

Hoe als HR medewerker de database van freelancers gebruiken?

Op www.freelancenetwork.be kun je bovenaan klikken op ‘vind freelancer’.

Is het je eerste bezoek aan de site, dan kun je direct klikken op ‘zoek profielen’ en daar in de database je selecties maken op functie en regio. Vervolgens kun je direct je boodschap en je contactgegevens naar de freelancers toesturen.

Je krijgt vervolgens automatisch een paswoord toegestuurd. Je bericht wordt na goedkeuring naar de freelancers toegestuurd.

Ben je al geregistreerd, dan klik je ook op ‘vind freelancer’ en vervolgens op ‘inloggen’. Daarna kun je klikken op ‘zoek profielen’.

No comments:

Post a Comment