Hoeveel willen bedrijven betalen voor een grafisch ontwerper. De tarieven schommelen in België tussen de 20 en 120 euro per uur. Het gemiddelde tarief van een grafisch ontwerper is 50 euro per uur. Dat blijkt uit een onderzoek bij freelancers uitgevoerd door Freelancenetwork.be.
“Wat ik onthou, is dat er voor elk type van bedrijf wel een freelance grafisch ontwerper is”, licht Michel Piedfort van Freelancenetwork.be toe.
Tarieven voor grafisch werk.
De tarieven omvatten zowel lay-out werk voor webdesign als print. Het kan dus zowel gaan om het lay-outen van magazines, advertenties in magazines, het opmaken van brochures tot het maken van banners, direct e-mailings of websites.
• 10% van de grafisch ontwerpers hanteert een tarief tot 30 euro per uur.
• 13% zit tussen de 31 en 35 euro per uur.
• 17% vraagt voor het grafisch werk tussen de 36 en 40 euro per uur
• 32% hanteert een prijs tussen de 41 en 50 euro per uur.
• 16% zit tussen de 51 en 60 euro
• 14% tenslotte hanteert een tarief dat hoger is dan 60 euro per uur.
De grote verschillen zitten vaak in het aantal jaren ervaring van de freelancers én in het type van klanten die men voorheen gehad heeft.
Zo zullen ontwerpers die vooral voor bedrijven als Coca-Cola gewerkt hebben aanzienlijk duurder zijn dan ontwerpers die voor KMO’s zonder grote bekendheid werkten.
Tarieven zijn relatief.
Het tarief op zich zegt niets over de kwaliteit van het werk. Het is dan ook bijzonder gevaarlijk om bij de beoordeling van freelancers alleen maar naar het uurtarief te kijken.
“Zo ken ik een grafisch ontwerper met een uurtarief van 100 euro per uur”, gaat Piedfort verder. “En soms ben ik blij dat hij iets voor mij wil ontwerpen want het is dan net altijd iets verfijnder, iets mooier of iets creatiever dan andere voorstellen”, klinkt het.
De freelance website raadt daarom altijd aan bedrijven aan om voorbeelden van eerder gemaakte ontwerpen op te vragen. Je krijgt zo een idee van de stijl van de ontwerper en je kunt op basis hiervan al zien of deze bij jou als bedrijf past.
Ook referenties zijn belangrijk. Als een collega een bepaalde grafisch ontwerper aanbeveelt, dan krijgt die sowieso al een streepje voor tegenover ontwerpers die men niet kent. Ook al is deze ontwerper duurder.
Gratis database van lay-outers.
Bedrijven die vandaag nog geen ontwerper kennen of van ontwerper willen wisselen, wordt aangeraden om ook eens de gratis database van freelance lay-outers van Freelancenetwork.be te consulteren.
Er zijn zoveel goede grafici vandaag die nog extra werk kunnen bij nemen, dat er voor echt iedereen wel iemand tussen zit die past op het vlak van stijl, ervaring en uurtarief.
Het gebruik van de database is eenvoudig. Je klikt bovenaan op de homepage van Freelancenetwork.be op ‘vind freelancer’ en selecteert vervolgens ‘lay-out werk doen’ of ‘webdesign’. Je kunt verfijnen op regio indien het voor je als bedrijf belangrijk is dat de freelancer ook bij jullie op kantoor komt werken.
Vervolgens kun je naar de voorgestelde freelancers volledig gratis een e-mail toesturen. De beschikbare grafisch ontwerpers nemen vervolgens rechtstreeks met je contact op en sturen hun tarief en portfolio door.
Je beslist dan als bedrijf zelf welke ontwerpers je uitnodigt voor een gesprek of aan wie je de opdracht uitbesteedt.
“Wat ik onthou, is dat er voor elk type van bedrijf wel een freelance grafisch ontwerper is”, licht Michel Piedfort van Freelancenetwork.be toe.
Tarieven voor grafisch werk.
De tarieven omvatten zowel lay-out werk voor webdesign als print. Het kan dus zowel gaan om het lay-outen van magazines, advertenties in magazines, het opmaken van brochures tot het maken van banners, direct e-mailings of websites.
• 10% van de grafisch ontwerpers hanteert een tarief tot 30 euro per uur.
• 13% zit tussen de 31 en 35 euro per uur.
• 17% vraagt voor het grafisch werk tussen de 36 en 40 euro per uur
• 32% hanteert een prijs tussen de 41 en 50 euro per uur.
• 16% zit tussen de 51 en 60 euro
• 14% tenslotte hanteert een tarief dat hoger is dan 60 euro per uur.
De grote verschillen zitten vaak in het aantal jaren ervaring van de freelancers én in het type van klanten die men voorheen gehad heeft.
Zo zullen ontwerpers die vooral voor bedrijven als Coca-Cola gewerkt hebben aanzienlijk duurder zijn dan ontwerpers die voor KMO’s zonder grote bekendheid werkten.
Tarieven zijn relatief.
Het tarief op zich zegt niets over de kwaliteit van het werk. Het is dan ook bijzonder gevaarlijk om bij de beoordeling van freelancers alleen maar naar het uurtarief te kijken.
“Zo ken ik een grafisch ontwerper met een uurtarief van 100 euro per uur”, gaat Piedfort verder. “En soms ben ik blij dat hij iets voor mij wil ontwerpen want het is dan net altijd iets verfijnder, iets mooier of iets creatiever dan andere voorstellen”, klinkt het.
De freelance website raadt daarom altijd aan bedrijven aan om voorbeelden van eerder gemaakte ontwerpen op te vragen. Je krijgt zo een idee van de stijl van de ontwerper en je kunt op basis hiervan al zien of deze bij jou als bedrijf past.
Ook referenties zijn belangrijk. Als een collega een bepaalde grafisch ontwerper aanbeveelt, dan krijgt die sowieso al een streepje voor tegenover ontwerpers die men niet kent. Ook al is deze ontwerper duurder.
Gratis database van lay-outers.
Bedrijven die vandaag nog geen ontwerper kennen of van ontwerper willen wisselen, wordt aangeraden om ook eens de gratis database van freelance lay-outers van Freelancenetwork.be te consulteren.
Er zijn zoveel goede grafici vandaag die nog extra werk kunnen bij nemen, dat er voor echt iedereen wel iemand tussen zit die past op het vlak van stijl, ervaring en uurtarief.
Het gebruik van de database is eenvoudig. Je klikt bovenaan op de homepage van Freelancenetwork.be op ‘vind freelancer’ en selecteert vervolgens ‘lay-out werk doen’ of ‘webdesign’. Je kunt verfijnen op regio indien het voor je als bedrijf belangrijk is dat de freelancer ook bij jullie op kantoor komt werken.
Vervolgens kun je naar de voorgestelde freelancers volledig gratis een e-mail toesturen. De beschikbare grafisch ontwerpers nemen vervolgens rechtstreeks met je contact op en sturen hun tarief en portfolio door.
Je beslist dan als bedrijf zelf welke ontwerpers je uitnodigt voor een gesprek of aan wie je de opdracht uitbesteedt.
No comments:
Post a Comment